Vandaag ben ik gaan lopen

26 februari 2016 - Guayacanes, Cuba

Wat een dag was het vandaag. Vandaag was de grote dag van de marathon en ik heb het gehaald! In 5,5 uur heb ik een hele marathon gelopen. Het was zwaar, heel zwaar.
De dag begon vroeg, om half 4 ging de wekker en na een ontbijt en de laatste voorbereidingen begonnen we om half 7 met lopen. Het begin ging heel voorspoedig, ik had twee loopmaatjes die ongeveer hetzelfde tempo liepen. We bleven dus meer z'n drieën bij elkaar. De eerste helft van de marathon was fantastisch, het parcour lag er met zonsopgang op zijn mooist bij. De temperatuur was goed en het tempo prima. In 2 uur had ik een halve erop zitten maar vanaf de helft ging het bergafwaarts. Ik merkte dat ik toch niet goed genoeg getraind was en mijn benen konden na 25 km niet meer heel veel doen. Toen wist ik dat het een kwestie van overleven ging worden. Maar goed, 17 km overleven is best wel een eindje... Zeker toen ik na 27 km alleen verder moest omdat ik de rest moest laten lopen. De volgende 15 km heb ik alleen gelopen, ik probeerde het lopen en wandelen af te wisselen maar het werd steeds meer wandelen dan hardlopen. Het voordeel van in je eentje lopen is dat je ongegeneerd hardop tegen jezelf kan praten, liedjes zingen en bidden. Het liedje 'i walk by faith' heb ik denk ik ongeveer 50 keer gezongen. Deze laatste 15 km waren echt heel zwaar behalve wanneer er kinderen langs de weg stonden om me naar de finish te schreeuwen. Ik heb echt van deze momenten genoten en merkte dat ik er weer veel energie van kreeg! Na 15 hele lange kilometers werd ik onthaald door de menigte die al gefinisht was. Arnoud stond voorop en ik heb mezelf in zijn armen gegooid om nog een dikke minuut elkaar vast te houden. Fantastisch hoe ik onthaald werd!
Na binnenkomst was het wachten op de rest en ondertussen proberen iets te herstellen. En tegelijkertijd de ene na de ander held binnengeschreeuwd.
Na een lange middag wachten en een niet zo boeiende dienst reden we weer terug naar het hotel. Vanavond heb ik genoten van een heerlijk biertje en een goede Dominicaanse sigaar. Na 5 maanden gestopt te zijn met roken en drinken was dit heel erg genieten!
Het liedje van acda en de munnik 'vandaag ben ik gaan lopen' geeft aardig weer wat voor dag het was. Vooral de zin: ' van vandaag ben ik gaan lopen, was het maanden al van plan'. Het was vandaag de dag waar ik al sinds juni naar uit aan het kijken ben. Het rennen viel tegen maar tijdens het rennen bedacht ik me telkens waarvoor ik het deed. Ik dacht aan alles wat we gezien hebben, aan Franklin, aan de problemen van prostitutie, aan die talloze kids die elke dag moeten overleven. Die gezinnen moeten elke dag weer eten zien te krijgen en het is elke dag weer een vreselijke strijd. Die 42 km is daar niks bij.
Nu lig ik lekker in bed en morgen vliegen we alweer terug om zaterdagochtend weer op Düsseldorf te landen. Ik ben benieuwd of m'n benen het morgen nog willen doen want momenteel doen ze heel erg veel pijn.

1. Anja de jong:
    27 februari 2016
    Bas, we zijn trots op jou!!!!