Confronterend

24 februari 2016 - Guayacanes, Cuba

Het was vandaag een dag van confronterende belevenissen. We zijn eerst vroeg opgestaan om een filmpje te maken met zonsopgang. Ik kan maar niet wennen aan het moment dat de zon boven de horizon uitkomt, dat blijft zo mooi! Nadat we lekker gegeten hadden kwamen twee vrouwen hun getuigenis geven bij ons. Het waren twee voormalige prostituees die door compassion uit deze vreselijke wereld gered zijn. De plaats naast ons hotel, Boca Chicka, staat bekend om de bizarre aantallen prostituees. Er werd vandaag verteld dat 75-80℅ van de vrouwen iets in de prostitutie doet. Ik schrok heel erg van deze cijfers. Het was zeer confronterend om de heftige verhalen van deze vrouwen te horen. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om je eigen lichaam te verkopen omdat je kind niet wilt stoppen met huilen omdat je niet genoeg melk hebt. In dit land is er heel erg een machocultuur onder de mannen waardoor ze weinig waarde hechten aan vrouwen. Ze worden vaak mishandeld en zo, het is niet voor te stellen om zo'n onveilig en onzeker leven te leiden.
Na deze getuigenissen en de lunch gingen we trainen op het parcour van donderdag. Het was een klein stukje van 6km maar het voelde als 16. Tijdens deze training werden we eigenlijk allemaal geconfronteerd met de hitte die er was. Het was niet te vergelijken met Nederland. Hopen en bidden dat het donderdag dus bewolkt is.
Morgen hebben we een rustdag om voor te bereiden op de Muskathlon die donderdag gelopen gaat worden. Het wordt een dagje helemaal niks doen, veel drinken en koolhydraten eten, zeg maar echt mijn ding.

1. Anja de jong:
    24 februari 2016
    We wensen je heel sterkte toe bij het lopen van de wedstrijd. Ga met God dan komt het goed. We duimen en bidden voor je.